۱۳۸۷ بهمن ۱۸, جمعه

سرنوشت تورم تک رقمی (87/11/05 - ایسنا)

كاهش نقطه به نقطه نرخ تورم طي ماه‌هاي باقي‌مانده از سال ادامه خواهد يافت و پيش‌بيني مي‌كنيم نرخ تورم در پايان سال جاري به حدود 22 درصد برسد. دكتر رامين پاشايي فام ـ معاون اقتصادي بانك مركزي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: تورم نقطه به نقطه ظرف سه ماه پاييز از 5/29 درصد در مهرماه به 3/28 درصد در آبان ماه و 4/26 درصد در آذر ماه رسيده و به اين ترتيب حدود سه درصد ظرف اين مدت كاهش پيدا كرده است.

وي افزود: اگر همين روند كاهشي تا پايان سال ادامه يابد كه پيش‌بيني ما هم همين است و حتي اميدواريم روندي سريعتر نيز بيابد در پايان سال جاري، تورم به حدود 22 تا 23 درصد خواهد رسيد.

معاون اقتصادي بانك مركزي در مورد وضعيت نقدينگي نيز عنوان كرد: آنچه از نظر بانك مركزي در درجه نخست اهميت دارد، پايه پولي است كه به عقيده من رشدي را كه لازم بوده، طي اين ماه‌هاي اخير داشته است.

وي افزود: رشد پايه پولي به طور طبيعي رشد نقدينگي را هم به دنبال دارد، ضمن اينكه اعطاي شش هزار ميليارد تومان خط اعتباري كه در ماه‌هاي اخير صورت گرفت به صورت فزاينده‌اي به رشد نقدينگي كمك مي‌كند.

پاشايي فام تاكيد كرد: بانك مركزي در دور جديد سياست‌هاي خود تزريق مستقيم و غير مستقيم پول را از طريق برقراري خط اعتباري و افزايش پايه پولي در دستور كار قرار داد و اجرايي كرد و در حال حاضر منتظر به نتيجه رسيدن اين اقدامات ظرف دو ماه آينده هستيم.

وي درباره آثار تورمي هدفمند كردن يارانه‌ها هم توضيح داد: به طور قطع حذف يارانه‌ها و هدفمندي آنها، بدون آنكه سياست‌هاي حمايتي اجرا شود به كاهش شديد قدرت خريد مردم منجر مي‌شود و درست به همين دليل است كه در لايحه هدفمندي يارانه‌ها مقرر شده كه منابع آزاد شده از محل حذف يارانه‌ها به صورت‌هاي مختلف به جامعه بازگردانده شود تا كاهش قدرت خريد مردم را جبران كند.

معاون اقتصادي بانك مركزي تاكيد كرد: در اين شيوه، دهك‌هاي برخوردار كه سابقا در بهترين حالت به همان ميزان دهك‌هاي ضعيف جامعه، يارانه غير مستقيم دريافت مي‌كردند، به صورت هدفمند از يارانه نقدي كمتري بهره‌مند خواهند شد و طبيعتا سهم اقشار ضعيف از آزاد سازي قيمت‌ها آسيب بيشتري مي‌بينند، افزايش مي‌يابد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر